Van Der Poel en Iserbyt present voor allereerste Urban Cross in Kortrijk

Van Der Poel en Iserbyt present voor allereerste Urban Cross in Kortrijk

augustus 13, 2020 0 Door Jitse Lapeire

27/11/2019 – Op zaterdag 30 november is het zover. Dan strijden onder andere Mathieu Van Der Poel en Eli Iserbyt voor de overwinning in de allereerste Urban Cross in Kortrijk. Deze veldritmanche maakt deel uit van de DVV Verzekeringen Trofee, een regelmatigheidscriterium van acht veldritten. Kortrijks Schepen voor Sport Arne Vandendriessche, ziet wel een toekomst voor de cross: “Op termijn willen we de Urban Cross in Kortrijk blijven organiseren.”

Direct verkocht voor de setting

Afgelopen zomer stelden de Stad Kortrijk en organisator Golazo Sports het parcours voor van de CAPS Urban Cross in Kortrijk. Deze cross is de allereerste ooit die doorgaat in een stadscentrum, Kortrijk krijgt nu de eer om die te organiseren. De veldrit zal starten aan de voet van de Groeningebrug en zal, na onder andere een passage langs de Leie, eindigen op diezelfde brug. Er zullen acht tot tien ronden afgelegd worden en elke ronde is ongeveer drie kilometer lang.

Arne Vandendriessche, schepen van Sport in Kortrijk, legt uit hoe ze de cross naar Kortrijk hebben kunnen brengen: “We wilden eigenlijk al lang een Urban Cross organiseren in Kortrijk. Vorig jaar, tijdens Velo Follies, zijn we voor het eerst in contact gekomen met enkele mensen uit de sector. Het was oorspronkelijk het idee om de cross elders te laten doorgaan, maar we vonden eerst geen geschikte grond. Dan hebben we de kaart van Kortrijk genomen en zijn we intern meteen beginnen brainstormen, en dan zijn we bij het Albertpark terechtgekomen. Daarna zijn we met Erwin Vervecken (een gewezen wereldkampioen veldrijden) ter plekke gegaan, want hij maakt ook het parcours voor Golazo, de organisator. Hij was direct verkocht, door het zicht dat je hebt op de brug(gen). En zo geschiedde, ze waren overtuigd en ze zijn direct begonnen met een parcours uit te tekenen.”

De renners rijden over zowel de Groeninge- als over de Collegebrug, twee bruggen over de Leie die twee stadsgedeeltes met elkaar verbinden. De materiaalpost en de VIP tent zullen vlakbij K-Tower geplaatst worden en langs het parcours komen drie grote breedbeeldschermen. Zo is de cross voor iedereen gemakkelijk te volgen.

Toevoeging aan DVV Verzekeringen Trofee was niet de bedoeling

De cross maakt deel uit van de DVV Verzekeringen, dat is een van de regelmatigheidscriteriums in het veldritseizoen, samen met de Wereldbeker en de Superprestige. Onder andere de mythische Koppenbergcross in Oudenaarde en de GP Sven Nys in Baal maken deel uit van het criterium. Voor Vandendriessche is dat een leuk extra element : “Initieel was het niet het plan om de cross meteen toe te voegen aan de DVV Verzekeringen Trofee, maar het was wel altijd een vraag. Wij zijn van het motto van: als je iets doet, moet je het goed doen. Dus in dat opzicht is het natuurlijk mooi meegenomen dat de cross meteen toegevoegd wordt aan een klassementscross. Wij hadden daar eigenlijk niet veel inspraak in, het was vooral Golazo, de organisator,  die beslist heeft om de cross meteen toe te voegen aan de DVV Verzekeringen Trofee.”

De eerste editie van de Urban Cross heeft voorlopig al veel mensen naar Kortrijk gelokt. Afgelopen vrijdag  verscheen in Het Laatste Nieuws het bericht dat er al 3.000 tickets verkocht zijn, het gaat hard voor de nog jonge cross. Vandendriessche is daar erg tevreden over:  “We hadden wel verwacht dat er wat volk op ging afkomen, omdat er ook nog nooit een cyclocross geweest is in Kortrijk. We denken en hopen eigenlijk ook dat er nog meer volk op de cross zal afkomen. Het is toch een uniek parcours met een mooi uitzicht. Meestal zijn de gewone crossen wat verdoken, liggen ze wat landelijk en dan heb je geen zo’n uitzicht. Het parcours is ook goed gelegen, het ligt vlak in het centrum en dan is het voor veel mensen bereikbaar. Ik denk wel dat we nog het dubbele aantal tickets kunnen verkopen, 6000 dus.”

“Erwin Vervecken was direct verkocht door de setting van het parcours”

Arne Vandendriessche, schepen van Sport in Kortrijk

Vandendriessche ziet alleen maar voordelen in de snelle groei van de veldrit: “Dat vroege succes is ook alleen maar positief voor de cross. Maar het is wel natuurlijk nog wat afwachten wat er zaterdag gaat gebeuren, want het is een speciaal parcours en ook een andere cross dan anders . We moeten ook nog bekijken of we de setting van de cross op termijn moeten veranderen, want het is toch wel de bedoeling dat we de cross blijven organiseren in Kortrijk. Het mag niet te afgezaagd worden voor de kijker en de toeschouwer.”

Toekomst voor Urban Cross?

Mathieu Van der Poel en Wout Van Aert zijn samen met Eli Iserbyt de grote publiekstrekkers van de hedendaagse cross. Op termijn zullen ook zij niet meer in het veld te zien zijn en bestaat de kans dat er minder volk komt kijken naar de cross, maar Vandendriessche ziet het positief in: “Toen Sven Nys stopte was er ook een vrees voor een terugval, dat er niemand meer ging kijken naar de cross. Maar kijk nu, met Wout van Aert en Mathieu Van der Poel zijn er twee echte tenoren. Er komen ook altijd jonge talenten naar voor en die zullen wel weer volk lokken. Zolang er twee toppers zullen zijn, zal de cross volk blijven lokken. Een goed voorbeeld is nu Eli Iserbyt, hij heeft zich al goed kunnen bewijzen dit seizoen. Ik ben daar niet ongerust over, het komt goed. Het is ook een beetje eigen aan de sport.”

Volgens Vandendriessche kan het veldrijden op termijn evolueren naar ‘Urban Cross’: “Het is eigenlijk zo dat de UCI een beetje tuurt naar het nieuwe concept Urban Cross, dus het is wel mogelijk dat er steden zijn die het voorbeeld van Kortrijk zullen volgen. Er is nu ook al een gelijkaardige cross in Waregem, maar die telt dan niet mee voor een klassement. De cyclocross is nu ook vooral een landelijk gebeuren, maar ik vind het nu vooral leuk dat er een interactie is met de stad en de mensen. We zijn ook van plan om in de komende jaren Kortrijk te houden als gaststad voor de Urban Cross, want het is toch wel mooie publiciteit voor de stad Kortrijk.”

Er is ook wat tegenkanting van mensen die vinden dat de Urban cross het concept van veldrijden oneer aandoet, maar Vandendriessche dient hen snel van antwoord: “Alles in deze tijden evolueert en dan moet je mee-evolueren. Ik vind ook dat het parcours zeker niet te onderschatten valt. Er is onder andere die zandstrook op Buda Beach en ook de lastige grasstroken langs de Leie. Er is ook wat beton, maar in verhouding met de rest van het parcours is het echt te verwaarlozen. Dus het parcours is zeker zwaar genoeg voor de renners.”

Eli Iserbyt voor de verrassing?

De grote publiekstrekker zal wereldkampioen Mathieu Van der Poel zijn. In elke veldrit waar hij startte dit seizoen, kwam hij telkens als eerste over de meet. Afgelopen zondag maakte hij in de cross in Koksijde indruk door van een bijna verloren positie op te rukken naar de eerste plaats en met grote voorsprong te winnen.  Vandendriessche: “Iedereen wacht nu wel op de terugkeer van Wout Van Aert, dat is duidelijk. Het is ook wel al duidelijk dat Eli Iserbyt een grote uitdager is van Mathieu Van der Poel, bij gebrek aan Van Aert. Ik denk ook dat Eli, die afkomstig is uit Kuurne en dus van de streek is, hier zal willen winnen. Misschien zal hij wel boven zichzelf uitstijgen en Van Der Poel een loef afsteken.”

De CAPS Urban Cross zal deze zaterdag live te volgen zijn op Sporza en Eurosport 1, het parcours vind je op deze link. De Cross in Kortrijk is open voor publiek vanaf 9 uur, met een koers voor nieuwelingen en een bijbehorende jeugdinitiatie. Daarna zijn de dames elite aan de beurt, zij starten om kwart voor twee en rijden ongeveer vijftig minuten. Maar het meeste volk zal er zijn om drie uur, dan starten de heren elite aan hun koers. Een uur laten zullen we dan weten of Mathieu Van Der Poel zijn huidige overmacht kan omzetten in een overwinning. Tickets kunnen nog altijd aan voorverkoop gekocht worden aan elf euro en bij het kopen van een ticket ter plaatse betaal je twaalf euro.